Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn er steeds minder dodehoekongevallen en ook minder doden. In de periode 2007-2009 waren er nog 171 ongevallen maar in de periode 2010-2012 waren dit er nog maar 106. Volgens het BIVV hebben de blijvende sensibiliseringsacties eindelijk hun nut getoond.
De sensibiliseringscampagnes bevatten onder meer acties in honderd basisscholen, speciaal lesmateriaal voor leerkrachten die over het gevaar willen lesgeven, en informatie- en sensibiliseringscampagnes. Sinds 2009 bijvoorbeeld is permanente vorming voor vrachtwagenchauffeurs verplicht.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen op 20 spiegelafstelplaatsen terecht waar de chauffeur met behulp van vakken op de grond en een instructiebord zijn spiegels correct kan afstellen.
Dode hoeken zijn die ruimten rond een voertuig die de chauffeur vanuit het voertuig niet kan waarnemen. Ze worden ook wel blinde hoeken genoemd. Een dode hoek kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Vooral bij vrachtwagens is de dode hoek groter, wat het gevolg is van de hooggelegen positie van de cabine en de grootte van het voertuig. In de opleiding voor het groot rijbewijs wordt veel aandacht aan dode hoeken besteed.