Uit cijfers van Goca, de organisatie die de technische keuring regelt in ons land, blijkt dat bijna 1 voertuig op de 5 te laat wordt aangeboden voor de verplichte technische autokeuring. Nog volgens Goca stijgt het aantal te laat aangeboden voertuigen elk jaar. Nochtans staan op rijden in een voertuig zonder geldig keuringsbewijs zware straffen, namelijk celstraffen tot drie maand en een boete van 1.100 euro tot 11.000 euro.
Het blijft niet bij celstraffen en geldboetes alleen, wie een ongeval veroorzaakt met een auto zonder geldig keuringsbewijs, riskeert dat de verzekeringsmaatschappij weigert om tussen te komen. Enkel indien u kan aantonen dat er geen verband is tussen het ongeval en de technische staat van uw voertuig komt de verzekering alsnog tussen.
De keuringscentra maken daarom steeds meer gebruik van het bonussysteem waardoor u een attest krijgt dat twee jaar geldig is. De regeling bestaat voor auto’s die in perfecte staat worden aangeboden en nog geen 100.000 km op de teller hebben.
In 2012 boden 781.057 chauffeurs zich te laat aan met hun voertuig. Dat is een stijging van ongeveer 3000 voertuigen vergeleken met 2011 toen er 777.998 chauffeurs zich te laat aanboden. Uit de cijfers blijkt volgens Goca ook dat 40% van de te laat aangeboden voertuigen meer dan een maand te laat was. 10% was zelfs meer dan een half jaar te laat.
De Belgische schatkist jammert echter niet, want wie te laat is, betaalt een boete van 7,40 euro tot 26,50 euro. De Belgische staat inde zo vorig jaar tussen 5,8 en 21,7 miljoen euro aan boetes.