Nu de poorten van het Brusselse Salon weer zijn gesloten, zijn er andermaal een pak wagens verkocht die niet alleen een veilig weggedrag hebben. Ze zijn in de regel ook nog eens uitgerust met een aantal systemen die de bestuurder of de bestuurster zal bijstaan als er iets fundamenteel misgaat. ABS gaat u helpen bij het remmen, BAS verkort een noodstop en ESP is de reddende engel die u uit een benarde slipper kan halen.
Alsof dat nog niet voldoende is, zit er ook nog een batterij airbags keurig opgeplooid naast en voor de inzittenden. Kortom, aan boord van zo’n nieuwe, veilige bolide lijkt het wel alsof er niets meer kan misgaan. Dat mag zich echter niet in een nonchalant weggedrag vertalen. Dergelijke systemen zijn hulpmiddelen om de veiligheid te verhogen maar ze kunnen de grenzen van de fysica niet verleggen. Bovendien hebt u als bestuurder al enkele fouten gemaakt, als het ABS of het ESP tussenbeide moet komen.
- Superstoppers ?
- BAS
- De juiste koers
- Ideale bestuurder
1. Superstoppers ?
Bijna alle verkochte wagens zijn vandaag gezegend met ABS-remmen. Hoewel heel wat mensen het bezitten, zijn er nog veel teveel ‘gebruikers’ die het nut ervan nauwelijks kennen. De meest gehoorde uitspraak is dat je met ABS ‘krachtigere remmen’ zou hebben maar daar slaat men de bal helemaal mis. ABS staat in principe voor “Anti Blokkeer Systeem”. Het komt er dus op neer dat de wielen tijdens het remmen niet gaan blokkeren. Dat betekent niet dat u sneller gaat stoppen. Meer nog, op droog wegdek kan de remweg langer zijn.
Wat het systeem zo mooi maakt, is dat u de wagen kan besturen tijdens het remmen. Bij geblokkeerde wielen, schuift een wagen enkel rechtdoor, ook al draait u aan het stuur. Een auto met ABS kan u tijdens het remmen wel keurig om de hindernis heen sturen. Op het ogenblik dat het ABS tussenbeide komt, hoort en voelt u een gekraak in het rempedaal. Dit is volstrekt normaal. Onervaren bestuurders lossen soms om die reden het pedaal. U doet er dus goed aan om op een veilige plek eens een noodstop te maken zodat u vertrouwd raakt met de reactie van je wagen. U kan het nut van ABS nog best onthouden met “Altijd Blijven Sturen”!
2. BAS
Een tweede drieletterwoord wordt vaak met ABS door elkaar gehaald. BAS is een bijkomende remhulp (Brake Assistent System). Dit is een systeem dat u gaat helpen bij een noodstop. Uit de praktijk weten we dat we ’te voorzichtig’ remmen. Als we een obstakel zien, gaan we zachtjes beginnen te remmen en naarmate we naderen, verhogen we de remdruk. Het hoeft geen betoog dat u bij een noodstop onmiddellijk alle potentiële remkracht moet gebruiken om op tijd stil te staan. BAS gaat u hier helpen. De elektronica detecteert als de voet snel van het gaspedaal naar het rempedaal gaat of als de rem sneller wordt ingedrukt dan gewoonlijk. Op dat ogenblik zorgt het remsysteem ervoor dat de bestuurder wordt ‘geholpen’ en alle potentiële remkracht wordt gebruikt.
3. De juiste koers
ESP, de vertaling luidt hier “Elektronisch Stabiliteits Programma”. Een aantal constructeurs (BMW, Toyota, Porsche,…) gebruiken ook andere benamingen maar het principe blijft gelijk. Vanaf het ogenblik dat een wagen over de voorwielen of de achterwielen gaat schuiven (onderstuur of overstuur), grijpt het systeem in. In functie van de richting waarin de bestuurder stuurt, zal het de wagen diagonaal afremmen. Dat betekent dat men het wiel links voor en rechts achter (of vice versa) gaat afremmen en het motorvermogen wordt verminderd. Op die manier komt de wagen opnieuw in de juiste koers. Ook hier hoort u een geklop tijdens de interventie.
4. Ideale bestuurder …
De ideale bestuurder heeft al deze zaken in feite niet nodig. Want, u moet al heel wat fouten maken, eer deze systemen komen helpen. Zelfs met de meest geavanceerde veiligheidssystemen kan u de wetten van de fysica niet tarten. Het zijn niet meer dan hulpmiddelen die nodig zijn bij te laat of verkeerd remmen of te snel rijden… Belangrijkste vuistregels zijn afstand houden en vertragen voor een bocht. Voor u de bocht ingaat moet het gas lossen, het remmen en het terugschakelen achter de rug zijn! Het is belangrijk dat u voor de bocht voldoende traag rijdt, zodat u vanaf het midden van de bocht progressief gas kan bijgeven. Remmen in een bocht is uit den boze!