Ze weten de koopjes goed te vinden onze Noorderburen en zuinig (of gierig volgens sommigen) zijn ze ook. Zo blijkt volgens een artikel in het Algemeen Dagblad dat Nederlanders massaal jonge tweedehandse auto’s (‘occasions‘ zeggen ze in Nederland met een foeilelijk gallicisme) gaan kopen in Duitsland en België. Het aanbod is zowel hier als in Nederland flink groter en de prijzen zijn er ook stukken lager. De Nederlandse import is er in het eerste kwartaal van dit jaar met 25 procent gestegen. Uit eerdere cijfers bleek al dat het aantal auto’s uit de twee buurlanden in 2013 al met 20 procent gestegen was tot bijna 100.000 stuks.
Het tekort aan tweedehandswagens op de Nederlandse markt wordt veroorzaakt door de kwakkelende verkoop van nieuwe auto’s. De nieuwe kleine auto’s die wel werden verkocht, zijn veelal diesels (als gevolg van fiscale prikkels om zuinig te rijden). Maar op de tweedehandsmarkt zijn die auto’s wel minder interessant. Het gevolg daarvan is dat er dus weinig goede tweedehandsauto’s in Nederland te koop zijn, terwijl ze wel met een hoge vraag naar betaalbare wagens zitten.
Het Algemeen Dagblad gaf ook een voorbeeld waaruit de krapte op de Nederlandse tweedehandsmarkt moet blijken: wie bijvoorbeeld een VW Golf stationwagen uit 2012 zoekt met maximaal 40.000 kilometer op de teller, kan in Nederland kiezen uit vijftien exemplaren, terwijl er in Duitsland meer dan negenhonderd te koop zijn. Bovendien ligt de vraagprijs er gemiddeld zo’n 6000 euro lager.
De Nederlandse markt voor nieuwe auto’s is al jaren een zorgenkind, zo was er voor 2013 een daling van 25% tov het jaar voordien.