National Electric Vehicle Sweden (NEVS), dat vorig jaar Saab overnam na het faillissement, onderhandelt momenteel met toeleveranciers om de fabriek in het Zweedse Trollhättan opnieuw op te starten. Voor de heropstart van de productie zijn al 332 werknemers aangeworven.
Saab wil in de loop van de herfst met de productie van de Saab 9-3 beginnen. De nieuwe Saab 9-3 komt overeen met het model uit 2002 en het is de bedoeling de wagen als een elektrische auto uit te rusten.
De Saab 9-3 is sinds 1998 in productie en werd in 2002 opgevolgd door een geheel nieuw model met dezelfde aanduiding. De eerste generatie Saab 9-3 was een doorontwikkeling op de Saab 900NG. Buiten een aantal kleine wijzigingen om was de vormgeving van de auto bijna identiek aan de nieuwe Saab 900.
Na vier jaar stopte Saab met de productie van de 9-3 om deze op te laten volgen door een geheel nieuw model: de Saab 9-3. De tweede generatie Saab 9-3 was in tegenstelling tot de eerste geen doorontwikkeling van een oude Saab. Deze auto deelde zijn techniek met de Opel Vectra.
In september 2007 werd het model van de tweede generatie, uit 2002, voorzien van een facelift. hierbij kwamen er nieuwe motoren en de vormgeving van de buitenkant werd flink aangepakt. Zo kwam er een totaal nieuw front en werden bumpers en achterlichten gewijzigd.