De Italiaanse autogroep FIAT heeft gisteren aangekondigd dat het tegen 2018 ongeveer 5 miljard euro zal investeren in een herlancering van Alfa Romeo. Er zouden maar liefst 8 nieuwe Alfa Romeo klaargestoomd worden. Met deze nieuwe modellen van het luxemerk wil topman Sergio Marchionne wereldwijd een plaats heroveren in de duurdere segmenten van de automark en de strijd aangaan met marktleiders General Motors, Volkswagen en Toyota.
Alfa Romeo is een gerenommeerd Italiaans automerk met een sportief imago. Naast sportieve gezinsauto’s staat het merk ook bekend om zijn legendarische sportwagens. Dit komt door het feit dat Alfa Romeo sinds haar beginjaren betrokken is geweest bij autoraces. Hierdoor heeft Alfa Romeo aan veel grote racetoernooien deelgenomen zoals de Auto GP en de Formule 1. Alfa Romeo bouwt jaarlijks ongeveer 150.000 wagens en is daarmee het grootste Italiaanse automerk na moederbedrijf FIAT.
Alfa Romeo onstond in 1910 uit SAID, de Italiaanse vestiging van het Franse automerk Darracq. Het bedrijf kreeg eerst de naam ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), tot het werd overgenomen door Nicola Romeo.
Het merk kent een grote groep liefhebbers die “Alfisten” worden genoemd. Volgens deze Alfisten symboliseert Alfa Romeo een aantal waarden die tot de verbeelding spreken: een sportief hart (cuore sportivo in het Italiaans), een fraai motorgeluid, karakter, elegante vormen en Italiaanse flair. Toch kampt Alfa Romeo sinds de Alfasud met het imago dat het auto’s aflevert die minder betrouwbaar zouden zijn.