In 2020 zou het aandeel LPG-autogas in de totale brandstoffen mix in Europa moeten stijgen naar 10%. Momenteel is het aandeel autogas slechts 3%. Dat is alvast wat de European Expert Group die is opgericht door de Europese Commissie en zich bezig houdt met de toekomst van brandstoffen ten behoeve van transport, beoogt.
Volgens een rapport van de European Expert Group is automotive LPG momenteel de meest haalbare alternatieve brandstof in Europa, mede dankzij een uitgebreid Europees netwerk van meer dan 27.000 verkooppunten. De bestaande infrastructuur maken dat autogas direct milieuvoordelen oplevert zonder significante investeringen en dat autogas de meest aangewezen brandstof is om als transitie brandstof te dienen tot het moment dat meer duurzame energie oplossingen economisch haalbaar zijn binnen de transportsector.
Het rapport kijkt verder vooruit en stelt dat in de toekomst bio-LPG beschikbaar zal zijn. Autogas levert nu al een CO2 besparing van ongeveer 9%. Het gebruik van bio-LPG zal deze uitstoot nog verder terugdringen. Een verlaging van de CO2 uitstoot binnen het transport heeft daarbij prioriteit voor de European Expert Group
Het rapport merkt ook nog op dat het Nederlandse beleid haaks staat op deze ambities. LPG-auto’s vallen in Nederland onder het hoge motorrijtuigenbelasting tarief, terwijl aardgas auto’s met achteraf inbouw van de installatie voor de motorrijtuigenbelasting wel in een lagere belasting tarief groep vallen. Door de afwezigheid van een landelijk netwerk van aardgas vulpunten mist de lage motorrijtuigenbelasting voor aardgas haar doel.