Mensen met wat minder conditie en kracht die weinig of niet fietsen en al een dagje ouder zijn, halen het meeste profijt uit de extra power van de elektrische fiets, maar lopen hierbij tegelijk het grootste risico op een ongeval. Dit blijkt uit een artikel in het gezondheidsmagazine Bodytalk dat vandaag verschijnt.
Autobestuurders letten dus best maar extra op wanneer ze senioren op de (elektrische) fiets passeren in het verkeer. Deze onervaren fietsers zijn doorgaans niet de meest behendige en omdat elektrische fietsen zwaarder en logger zijn dan andere, vormen ze nog een extra risico.
Elektrische fietsen halen een topsnelheid van 25 km per uur en vaak is het snelheidsverschil tussen elektrische en gewone fietsen bij inhaalbewegingen tamelijk groot. De kans op een dodelijke afloop van een fietsongeval is groter bij ouderen. Bij 75-plussers zou het risico zelfs 25 keer groter zijn voor 30’ers en 40’ers. Bejaarden hebben brozere botten en minder elastisch weefsel om de impact van een val op te vangen.
Uit een prognose van een studie van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt die werd uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse overheid, blijkt bovendien dat tegen 2030 niet langer jongeren, maar vrouwelijke 65-plussers het grootste risico zullen lopen in het verkeer.
Als autobestuurder loont het extra uit te kijken, tenslotte blijven ook die elektrische fietsers zwakke weggebruikers.