U moet het de Belgische pers nageven, erg consequent zijn niet in hun economische berichtgeving. De ene week beweren ze dat de autoverkoop in de lift zit (zie Het Nieuwsblad, De Standaard van 4 juni), de week erop spreken ze van een sector in crisis (zie Het Nieuwsblad, De Standaard van 12 juni waarbij de laatste spreekt van ‘een rampjaar voor autoverkoop’). Wat is er eigenlijk aan de hand?
In mei zijn in België 44.519 nieuwe personenwagens ingeschreven, dat is 9,17 procent meer dan in dezelfde maand in 2012. Toen ging het om 40.780 nieuwe personenwagens. De cijfers werden beschikbaar gemaakt door de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en sectorfederatie Febiac. Sinds januari is er een stijging van 3,89 procent. Ook de inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (+16,09 procent) en van lichte en zware bedrijfsvoertuigen namen jaar op jaar toe (respectievelijk met 26,6 en 39,6 procent).
Ondanks deze sterke cijfers beweert het CAR-Center Automotive Research van de universiteit van Duisburg-Essen dat 2013 het slechtste autojaar wordt in West-Europa van de voorbije dertig jaar. Voor Europa (EU plus Efta) moet met een daling van 5,0 procent gerekend worden tot 11,89 miljoen verkochte nieuwe wagens, aldus de studie (die duidelijk haaks staat op wat in België aan de hand is volgens artikels in de pers).
Wat is er precies aan de hand? De Standaard en Het Nieuwsblad berichtten in hun eerste artikels enkel over de lokale verkoopcijfers, maar laat nu net deze niet correct te zijn. De angel in het verhaal, de cijfers die gebruikt worden in het artikel van 4 juni werden vergeleken met cijfers uit 2012. Maar Febiac gaf onlangs toe dat deze niet correct zijn, wegens fel onderschat. Met andere woorden, er is waarschijnlijk niet eens sprake van een stijging maar van een daling.
Indien de studie van het CAR-Center Automotive Research het bij het rechte einde heeft dan zullen vooral Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal en Griekenland hard getroffen worden (niet bepaald een verrassing gezien de economische toestand in deze landen). De markt in die landen zal, na een verkoopdaling met 17 procent vorig jaar, nog eens met 9,6 procent krimpen tot 3,75 miljoen nieuwe personenwagens. De kansen op een zich snel herstellende automarkt in het zuiden van Europa zijn bovendien zo goed als nihil.