Met de zomer die in aantocht is, is de perfecte periode aangebroken voor een controle en onderhoud van de airconditioning in uw wagen. Tijdens deze onderhoudsbeurt wordt er een volledige checklist overlopen, waarbij zowel de koeltechnische, mechanische als elektrische punten worden gecontroleerd. Ook het desinfecteren van de filters is heel belangrijk, om geurhinder te vermijden. Een tijdige controle vermijdt niet alleen vervuilde lucht, maar ook dat u voor een dure reparatie komt te staan van een kapotte airco.
Hoe werkt een auto airco?
Een auto airco bestaat uit een compressor, een verdamper, een condensor, en een droogfilter en koelmiddel. De door de motor aangedreven compressor brengt het koelmiddel, dat gasvormig is, onder druk, waarna het na afkoeling in de condensor terug vloeibaar wordt. In vloeibare toestand word het gefilterd in de droogfilter en na ontspanning in de ontspanner krijgen we een temperatuurdaling in de verdamper. De lucht die door de verdamper word gejaagd word zo gekoeld en ontvochtigd. Het systeem pompt het koelmiddel voortdurend rond. Omdat de afgekoelde lucht ontdaan is van water staat er onder een auto met airco een plasje condenswater.
Wanneer moet u uw auto airco laten controleren?
De meeste airco’s werken de eerste 3 jaar zonder problemen. Toch zijn er zaken waaraan u aandacht moet besteden. Een jaarlijkse desinfectie van de verdamper en ventilatiekanalen werkt preventief, evenals het tijdig vervangen van de pollenfilters en het bijvullen van het koelmiddel.
De droogfilter moet minstens om de 4 jaar vervangen. Hierdoor voorkomt u compressorschade door verstopping, gebrek aan smering of weggelekt koelmiddel.
Risico’s van een slechtwerkende auto airco
Bij een slecht werkende airco kunnen bacteriën, sporen, schimmels en nare geuren zich verspreiden via de ventilatieroosters. Dit kan zorgen voor allergische reacties. Bovendien is een kapotte airco vervangen veel duurder dan de bestaande correct te onderhouden.
Tips voor het gebruik van uw auto airco
- Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan u het best de ventilatiestand van “fresh air” naar “recirculation” worden gezet om de airco niet te overbelasten.
- Indien uw wagen erg warm is omdat hij bijvoorbeeld in de blakende zon heeft gestaan, zet dan voor vertrek eerst alle deuren open, inclusief die van de kofferbak.
- Rijd de eerste minuten met open ramen, zodat de grootste warmte verdwijnt.
- Zet uw airco niet te koud, want zonder climatecontrol kunnen ijskoude luchtstromen verkoudheden veroorzaken.
- Schakel uw auto airco in bij beslagen ramen. De droge lucht zal de ramen vlugger ontwassemen (ook in de winter).
- Gebruik een airco zowel tijdens de zomer als de winter.
- Wanneer u uw airco uitzet bij uw aankomst dan warmt de verdamper op waarna de combinatie van vocht, vuil en een aangename temperatuur zorgt van een explosie aan bacterieel leven. Zet daarom uw airco 5 minuten voor het einde van de rit al uit. Dan kan de voorbijstromende interieurlucht nog heel wat van het vocht verdampen.
Verboden om nog drukbekerpistool te gebruiken om te reinigen
Een airco, en dan vooral de verdamper, kon tot voor kort prima gereinigde worden door een drukbekerpistool te gebruiken dat uitgerust was met een sonde en een flinke hoeveelheid reinigingsvloeistof. Sinds april 2013 is dit echter verboden. De reinigingsvloeistof in de drukbeker bevat een biocide, een stof die microbiologisch leven doodt. Als zo’n biocide zijn werk maar half doet, muteren de bacteriën en kunnen ze resistent worden voor de stof. Daarom komt de EU in 2014 met een nieuwe richtlijn voor het gebruik van deze biociden.
Deze post is ook beschikbaar in: Frans