Wat is het wegenvignet juist?
Elke personenwagen zal een virtueel wegenvignet moeten kopen om gebruik te mogen maken van een vooraf bepaald netwerk van wegen waarop een vignet verplicht zal zijn. Langs deze tolwegen staan camera’s opgesteld die de nummerplaat van elke wagen automatisch herkennen en meteen controleren of het vignet betaald is. Er is dus geen zelfklever nodig. Wie niet betaalt, kan via de apparatuur opgespoord worden en krijgt een boete, of wordt staande gehouden door een controleteam en moet zich meteen in regel stellen.
Hoeveel kost het?
Over de prijs van dit vignet is nog geen duidelijkheid. Een Definitieve Architectuur voor het wegenvignet wordt later uitgewerkt. Het eindresultaat van de hervorming van de verkeersbelastingen zal zijn dat de kost van autorijden in de Gewesten zal afhangen van welk voertuig de automobilist kiest, en welke emissiewaarden het voertuig heeft. Het is volgens de overheid niet de bedoeling om extra inkomsten te genereren. De Gewesten hebben in het kader van het Viapass-project een technisch model uitgewerkt voor een Viapass-wegenvignet.Veranderingen op komst
Let wel, er zijn veranderingen op til. Tot nu toe betaalde enkel de Belgische automobilist een bijdrage aan het onderhoud van de wegen, via de jaarlijkse Verkeersbelasting (VKB), en via de eenmalige Belasting op de Inverkeersstelling (BIV) bij aankoop van een voertuig. Dat systeem is achterhaald, want het is gebaseerd op fiscale pk’s, die vooral op het vermogen van de wagen gebaseerd zijn. Dat oude systeem zal de komende jaren vervangen worden door een heel nieuw systeem. De VKB en de BIV zullen hervormd worden en worden vervangen door verkeersbelastingen die vooral gebaseerd zijn op de milieuparameters van het voertuig. Wat de BIV betreft, is deze hervorming inmiddels al doorgevoerd in Vlaanderen.Deze post is ook beschikbaar in: Frans