80% van de gecontroleerde vrachtwagens op de Vlaamse wegen blijkt te zwaar geladen. Dat de cijfers explosief gestegen zijn, is te wijten aan de invoering van het ‘Weight In Motion’ systeem, kortweg WIM. Ter vergelijking, in 2011 werden slechts 6% overtreders bij de lurven gevat.
De voertuigen worden met dit systeem gericht uit het verkeer gehaald. Chauffeurs die in orde zijn worden zo met rust gelaten en verliezen geen tijd met onnodige controles. De gevolgen van overladen vrachtwagens is vooral te merken aan de slijtage van het wegdek. Verder zorgen overladen vrachtwagens ook voor een grotere impact bij ongevallen.
Hoe werkt het Weight In Motion (WIM) systeem juist?
Bij WIM hangen er nummerplaatherkenningscamera’s boven elke rijstrook aan een portiek of aan een brug. Zij registreren automatisch de nummerplaat van elk voertuig. Lussen in het wegdek detecteren voertuigen en stellen de lengte van voertuigen vast. Weegsensoren in het wegdek detecteren de assen en registreren de aslasten. Camera’s aan weerszijden van de weg maken een overzichtsbeeld van de situatie.
De wegpolitie en wegeninspectie die verderop opgesteld staan, kunnen continu de gegevens die via het WIM-systeem doorgestuurd worden, raadplegen. Zo krijgen zij een overzicht van alle mogelijk overladen vrachtwagens die hun richting uit komen. Zij kunnen die dan uit het verkeer halen en naar een vaste asweeginstallatie brengen om het exacte (over)gewicht vast te stellen.